نقش ضعیف توافق «ابراهیم» در ارتقای شانس پیروزی انتخاباتی ترامپ-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
تاثیر سیاست‌های خارجی دولت ترامپ بر انتخابات 2020 آمریکا؛

نقش ضعیف توافق «ابراهیم» در ارتقای شانس پیروزی انتخاباتی ترامپ

موسسه گالوپ در جدیدترین نظرسنجی خود عنوان کرده است،«سیاست خارجی» تنها برای 5 درصد مردم آمریکا به منظور انتخاب رئیس‌جمهور آینده کشورشان اهمیت دارد. بر این اساس، توافق عادی‌سازی روابط میان بحرین، اسرائیل و امارات نیز کمپین تبلیغاتی ترامپ را تقویت نخواهد کرد و مطمئنا خودِ ترامپ در این زمینه تا حد زیادی مقصر است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - 2020 September 22
کد خبر: ۵۹۸۱۷

نقش ضعیف توافق صلح «ابراهیم» در ارتقای شانس پیروزی انتخاباتی ترامپ

 

به گزارش راهبرد معاصر، پایگاه خبری "الجزیره" در یادداشتی از سوی "استیو چاگاریس" به دو عامل اصلی شخصیت رئیس‌جمهور آمریکا و شرایط کنونی محیطی در شانس کم تاثیرگذاری توافق صلحِ میان اسرائیل و امارات و بحرین بر عملکرد مثبت کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ نوشته و اینطور عنوان می‌کند:

«حتی اگر ترامپ قادر به کسب موفقیت‌های قابل توجهی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش باشد، بلافاصله با یک اقدام منفی، تمام عملکرد مثبتش را زیر سوال برده و تاثیرات قابل توجهی که می‌توانسته بر تداوم روند ریاست‌جمهوری‌اش بگذارد را تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ این همه داستانی است که می‌توان از زندگی سیاسی کوتاه دونالد ترامپ نقل قول کرد».

توافقات عادی سازی روابط میانِ امارات ، بحرین و اسرائیل در روز سه‌شنبه به واسطه اقداماتِ ترامپ، می‌تواند نمونه خوبی برای درک این موضوع باشد. اگر این رویداد در هر سال دیگری و تحت نظر هر رئیس جمهور دیگری اتفاق افتاده بود،به خوبی می توانست بر چرخه های خبری متعدد مسلط شده و می‌شد از آن به عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین وقایع و اقدامات یک رئیس جمهوری یاد کرد. با این حال این موضوع در مورد ترامپ کمی فرق می‎کند.

 

بسیاری از این اقدام به عنوان یکی از مهم‌ترین  و معدود موفقیت‌های سیاسی دولت ترامپ یاد کردند . حتی بسیاری از رقبای سیاسی اش با همه انتقاداتی که به وی وارد می‌کردند، در زمینه این توافق از او تقدیر کردند، جو بایدن توافق صورت گرفته میان امارات و اسرائیل را «تاریخی» خواند و دیوید ایگناتیوس، ستون نویس واشنگتن پست که سالهاست ترامپ را مورد نقد قرار می‌دهد از توافق ایجاد شده به عنوان یک «دستاورد بزرگ» یاد کرد.

 با این حال احساسات مثبت در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ همواره بسیار کوتاه بوده و به دلایل مختلفی همچون فضای سیاسی حاکم بر کشورش و تمایلات وی برای تغییر به سوی موضوعی بحث برانگیز و نامطبوع خیلی زود از بین رفته‌اند. اغلب تغییر شرایط محیطی و یا هوی و هوس خواسته های ترامپ اخبار خوب را از مسیر اصلی خود خارج می‌کند، اما در هفته‌ پیش‌رو، هر دو عامل در تغییر این موضوع اثرگذار هستند.  

 

  • تغییرات محیطی:

در شرایطی که نظرسنجی‌های انجام گرفته نشان می‌دهد مواردی همچون نگرانی رای دهندگان آمریکایی در مورد آینده ویروس کرونا، عواقب اقتصادی ناشی از آن و ضعف مراقبت‌های بهداشتی در دوران همه‌گیری ویروس، موضوعات مربوط به عدالت نژادی و تعداد زیادی از مسائل دیگر در نوع نگرش رای‌دهندگان در مورد ترامپ بسیار تاثیر گذاشته است، نمی‌توان نقش پررنگی برای دستاورد وی در عرصه سیاست خارجی برای تقویت چهره‌ و جایگاهش قائل شد.

در همین راستا، ماه گذشته، موسسه نظرسنجی گالوپ از آمریکایی‌ها در مورد مهم‌ترین مشکل پیش روی کشورشان از آنها سوال کرد و عده بسیار کمی در پاسخ، از مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی به عنوان بزرگ‌ترین مشکل خود یاد کرده و شاید حتی تعداد افرادی که به این موضوع اشاره کرده‌اند، به نیم درصد هم نرسد. علاوه بر این، نظرسنجی دیگری در این هفته توسط اکونومیست منتشر شد که از رای دهندگان احتمالی انتخابات آِینده آمریکا در مورد مهم‌ترین موضوعی که برای آنها در انتخاب رییس جمهور اهمیت دارد، سوال شده بود و تنها 5 درصد به حائز اهمیت بودن «سیاست خارجی» اشاره کرده بودند و این رقم بسیار دورتر از آماری بود که در مورد اهمیت «مراقبت‌های بهداشتی»، «اشتغال‌زایی و اقتصاد» و تغییرات آب و هوایی و محیط زیست» از سوی رای دهندگان عنوان شده بود.

 

  • شخصیت بحث برانگیز ترامپ

عامل دوم دیگری که بر خلاف تصور، در این جریانات علیه ترامپ استفاده شد، مربوط به زمانِ اطلاع رسانی در مورد خبر مورد نظر می‌شود. او و مشاورانش دقیقا زمانی را برای عنوان کردن این توافقنامه انتخاب کردند که قرار بود وی در تلوزیون ملی حضور پیدا کرده و به سوالات رای‌دهندگانش پاسخ دهد. هنوز زمان زیادی از مراسم امضای تفاهم نامه در روز سه شنبه نگذشته بود که ترامپ با حضور در جلسه ای در تالار شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به دلیل نوع اقداماتش در مورد کنترل ویروس کرونا، نحوه برخورد با موضوعات نژادی و سیاست‌های نادرستش در باب مراقبت‌های بهداشتی و یا حتی مهاجرت مورد انتقاد سنگین قرار گرفت.

علیرغم اینکه رای دهندگان از ترامپ در مورد چرایی عدم تعهداتش سوال می‌کردند، او سبکِ معروفش در فرار از پاسخ‌گویی به سوالات را تغییر نداد و قاطعانه عنوان کرد تاکنون در مورد مدیرت بحران ایجاد شده به خاطر کرونا و مقابله با آن و کم‌اهمیت دادن وجود مشکلات نژادی در کشور «بسیار عالی» عمل کرده است. این ویژگی سرکش بودن ترامپ ژنتیکی بوده و غیر قابل تغییر است، خواه رای دهندگان آن را دوست داشته باشند و یا نخواهند با آن کنار بیایند.

 

این یک اصل است که اگر شما کمی متفاوت از بقیه باشید، یا کمی خودخواهانه عمل کرده و کارهای جسورانه و بحث‌برانگیزی انجام دهید، مطبوعات تمایل بیشتری دارند تا در مورد شما برای مخاطبانشان بنویسند. جنجال ذهنی ترامپ هم بر همین اساس موجب اهمیت پیدا کردنش شده است و نکته مهم در این موضوع این است که حتی یک داستان هر چند آسیب‌زننده باشد، می‌تواند برای تجارت شما بسیار ارزشمند تلقی شود. ترامپ این را به خوبی درک کرده است.

 

با این حال، هنوز یک سوال گسترده در این مورد ذهن را درگیر می‌کند و آن این است که آیا باور به پیروزی می‌تواند در روز انتخابات نتایج را به سمت ترامپ تغییر دهد یا خیر. به نظر می‌رسد حتی اگر این موضوع در انتخابات سال 2016 وی جواب داده باشد، برای انتخاب مجددش در این دوره چندان عملی نبوده و او حتی در صورت باور به پیروزی در موقعیت نامطلوبی قرار خواهد گرفت.  

 

تجربه نشان داده است که روسای جمهور درگیر در رقابت‌های انتخاباتی، به ویژه آنهایی که در نظرسنجی‌های روزهای پایانی نزدیک به انتخابات شانس کمی برای پیروزی دارند، سعی می‌کنند تا پیام‌های تبلیغاتی خود را تغییر داده و از این طریق ضمن جبران شکست‌های خود، موفقیت‌هایی را کسب کرده و با عنوان کردن آنها نظرِ رای دهندگان را به سوی خود جلب نمایند. در این میان، ترامپ که همچنان از کمبود آرای انتخاباتی در نظرسنجی‌های آمریکا رنج می‌برد، سعی می‌کند تا در هفته‌های پایانی انتخابات از یک سری اخبار خوب همچون اقدامات تاثیرگذارش در ایجادِ توافق میان اسرائیل، امارات و بحرین برای ارتقای جایگاهش استفاده کند.

 

با همه اینها، به احتمال بسیار زیاد، بی‌علاقگی فعلی مردم آمریکا به موضوعات مربوط به سیاست‌خارجی مانع از پراهمیت جلوه دادن معاملات انجام گرفته در خاورمیانه برای رای‌دهندگان و تغییر نگرش آنها در مورد عملکرد ترامپ خواهد شد. با این حال، آنچه در نهایت، شانس پیروزی ترامپ را در بین رای دهندگان از بین خواهد برد، دنبال کردن رویه شخصی‌اش در ایجاد عمدی بحث و مجادله در موضوعات مختلف و در نهایت به حاشیه راندن یکی دیگر از موفقیت‌هایش در ماه‌های گذشته خواهد بود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده